Podvozje vsakega vozila je zelo kompleksen skupek različnih komponent. Te omogočajo vozilu, da lažje absorbira udarce s cestišča. S tem pa je vožnja bolj varna in prijetna za voznika in potnike. Pri tem pa je pomembno se zavedati, da so to mehanični deli, ki so pri vsaki vožnji pod dokaj velikim pritiskom. To predvsem velja za obese, ki povezujejo kolesa s samim ogrodjem avtomobila. Tako je dobro, če poznamo glavne znake, ki nakazujejo, da bo potrebno kateri del zamenjati. V vsakem primeru pa je poznavanje osnovnih nalog sistema vzmetenja zelo pomembno za vsakega voznika.

Obese ali roke vozila

Vsako manjše, srednje in veliko vozilo uporablja obese. Rečemo jim tudi roke vozila. Pri vsakem kolesu lahko najdemo vsaj eno roko pri vsakem kolesu. Sprednje obese delujejo kot platforma, ki povezuje pesto kolesa in volanski zglob na sam okvir vozila. Tako se zagotovi stabilno in odzivno vožnjo, ko zavijamo.

Obese za Audi
Obese – kompleten kit za Audi

Vse te komponente pa povezujejo zglobi v katerih se nahajajo gumijaste puše. Te so namenjene ublažitvi prenosov moči v krmilnem sistemu vozila, kot tudi za boljši nadzor na vozilom, saj omogočajo delno premikanje omenjenih mehanskih delov.

Večja vozila, kot so tovornjaki in poltovornjaki oziroma SUV-ji, pa uporabljajo dve obese. Temu je tako, saj jim to zagotavlja večjo podporo teže vozila, kot tudi bolj vzdržljivo podvozje, zaradi same fizične mase. Majhna in večja vozila pa tudi uporabljajo stabilizator, katerem se bomo posvetili na koncu članka.

Notranji in zunanji zglobi

Vsako vozilo uporablja notranje in zunanje zglobe. To je pomembna komponenta sistema krmiljenja in vzmetenja. To pa zato, ker zglob povezuje krmilni sistem ter krmilno roko, ki premika kolesa, ko zavijamo.

Ko se vozimo z vozilom po cesti in zavijemo z volanom, se premakne krmilna roka. To pa povezujejo zglobi do koles. Tako lahko brezskrbno na našem vozilu premaknemo sprednja kolesa v želeno smer.

Poznamo pa dve vrsti zglobov, ki pa sta:

Notranji zglob

Ta povezuje krmilno letev s kolesi. To omogoča prenos sile z volana preko roke na kolesa.

Zunanji zglob

Zunanji zglob pa je povezan na krmilno roko, ki prenaša silo zavijanja direktno na kolesa.

Znaki slabo delujočih zglobov

Kot vsaka mehanična komponenta v našem vozilu, se tudi zglobi sčasoma izrabijo. Takrat je potrebna zamenjava, saj bomo drugače po nepotrebnem obremenjevali naše vozilo. Obenem pa bomo tako ogrožali sebe in druge udeležence v prometu. Znaki slabo delujočih zglobov pa so:

  • Nepravilna obraba gum
  • Vibracija in kovinski zvoki, ki prihajajo iz sprednjega dela vozila
  • Vlečenje vozila v določeno smer, ko se vozimo po cesti
  • Volan se težko ali pa sploh ne vrne v prvotni položaj po zavijanju

Odlične nadomestne in poprodojane dele lahko kupimo pri podjetju Silux. Na njihovi spletni trgovini lahko zasledimo vrhunske avto dele po ugodnih cenah in hitrih nabavnih rokih.

Amortizer ublaži silo na kolo

Vsako vozilo uporablja nekakšno vrsto amortizerjev. Večina osebnih in tovornih vozil jih ima nameščene direktno pod šasijo. Namenjeni so blaženju udarcev, ki jih prejmemo s ceste. Amortizer lahko absorbira oziroma vsrka ogromno kinetične energije. Ta energija se spremeni v toploto, namesto da bi poškodovala naše vozilo. 

Amortizer ublaži silo na kolo
Amortizerji za avtomobil

Pri vsem tem pa je zelo pomembno, da se zavedamo tudi pomena blažilnikov. Te so nameščeni znotraj samih amortizerjev. Njihova naloga pa je ta, da stabilizirajo vozilo, ko zapelje čez luknje, neravno cestišče in druge ovire. V nasprotnem primeru bi se samo vozilo še naprej pozibavalo, kar bi bilo dokaj nevarno in neudobno. 

Zamenjava amortizerjev

Zamenjavo amortizerjev se večinoma opravi vsaj enkrat v življenju našega vozila. Znaki, ki naznanjujejo potrebno zamenjavo blažilnikov in amortizerjev se pokažejo takrat, ko:

  • Naše vozilo sedi z eno stranjo nižje od preostalega dela telesa vozila
  • Vlečenje v določeno stran pri vožnji
  • Med vožnjo čutimo vsako luknjo
  • Močno nagibanje med zaviranjem, zavijanjem in pospeševanjem
  • Težave z zavijanjem

Pomemben del sistema vzmetenja

Stabilizator je dostikrat nepoznan del sistema vzmetenja v našem vozilu. Omenjen del ima izredno pomembno nalogo. Ta pa je, da preprečuje, da bi se naše vozilo obrnilo pri ostrih ovinkih. 

Pri silovitih zavojih, se v vozilu premikajo ogromne sile. Te sile povzročijo, da telesa potnikov in voznika povleče v določeno smer. Enako pa se zgodi z vsemi deli v avtomobilu. Tako dele znotraj vozila sila potegne proti cestišču. Zunanje dele avtomobila pa sila potegne navzgor. Tako se naš avtomobil lahko do 30° stopinj nagne proti zunanjem delu ovinka. Tako pa se tudi dvignejo kolesa s ceste, kar pa je zelo nezaželeno. V tem primeru naše vozilo izgubi kontakt s cesto, kar močno poslabša zavijanje.

Stabilizator pa poskrbi, da vsa kolesa ostanejo na cesti, tudi če hitro in nepričakovano zavijemo. To stori tako, da poskuša premakniti sile vozila z enega konca na drugega. Stabilizator je povezan do obeh sprednjih koles. Tako nadzira kompresijo amortizerjev, saj prenaša sile z enega konca vozila na drugega. S tem se prepreči, da bi se naš avto, kombi ali tovornjak prevrnil, saj usmeri silo v same amortizerje. Čeprav je stabilizator na sprednjem delu vozila, skrbi da vsa štiri kolesa prejmejo primerno količino sile, da se vozilo ne prevrne.